27 august 2007

morgenstimmung


hænderne bliver varmet på kaffeglasset.
døren står åben ud til haven. her er stille, kun bladene rasler i vinden med en ny, sprød lyd.
det er mandag morgen. for første gang i næsten en måned, slår det mig, at resten af min verden er på arbejde. også Claus. hans ferie er slut nu.
og jeg sidder her og varmer hænderne.
33 dages ferie i et stræk. de fleste er gået nu. på næste mandag starter hverdagen.
jeg har en uge tilbage. og er ved at være mæt.
kan du huske de lange skolesommerferier. hvor den sidste uge gik med at rydde op i penalhuset og love sig selv, at i år ville du binde alle bøgerne ind. også kladdehæfterne. og du glædede dig til at møde de andre igen.

jeg har været lidt pjevset. det er helt vildt kaotisk at leve uden køkkenvask. mit liv går op i limningen uden køkkenvask. mit liv går op i limningen, når her roder så meget.
jeg gik i seng og pev.

og kom til at tænke på engelske krigsfanger, der hver eneste morgen gjorde morgentoilette med forhåndenværende midler og hver eneste eftermiddag samledes til teatime m/u tea.
sådan overlever man.

så nu går jeg ud og vasker op i vores håndvask str x-small. når jeg har fundet opvaskemidlet. og rydder op. plukker de sidste ærteblomter og planter lyng i stedet.
og glæder mig over, ikke at skulle afsted i dag. det er jo lige sådan en morgen jeg drømmer om til hverdag.

4 kommentarer:

Dana Watsham sagde ...

Der kan du bare selv se ... Untergang des Abendlandes!

Sommeren går på hæld. Ferien går på hæld. Lige om snart skal der både arbejdes, flyttes til Brønshøj, fanges katte og vinterdækkes i staudebedene.

Kort sagt, det går på hæld, det hele (selv om jeg nu syns det er lidt tidligt at få spleen af den grund) - og omstilling gir fnulder.

Anonym sagde ...

Jeg har engang levet næsten 4 mdr i en lejlighed under total renovering og uden køkken - indimellem får man totalt fnidder-fnadder og det er helt ok at pive lidt.

Det går over! Og indtil da sender jeg varme tanker og en hel spand medfølelse.

:-)

Regitze sagde ...

jamen, Dana. det er ikke spleen. jeg elsker eftersommer og -år. jeg er ikke bange for omstillinger. uhada. jeg er totalt omstillingsparat:)
vi flytter til Brønshøj når sneen ligger over en meter om hundrede år.
jeg synes, sommeren har været laaang og god. har fået badet både i den mexicanske golf og Mästockasjøn.
men jeg er vist så omstillingsparat nu, at hverdagen ikke ligger som en truende sky i horisonten. jeg glæder mig til at komme igang med efterårets projekter - som blandt andet indeholder en mægtig gang organisationsændring på dag et efter ferien. jubidu.
jeg tror, det hele handler om, som du siger, Henriette, at det er grundlæggende rædselsfuldt ikke at have en køkkenvask.
jeg skulle jo lave alle de ting med uuuurterne nu. remedierne hooober sig op.
fire måneder, Henriette! jeeez! jeg skammer mig over at pive over fire dage. det går over i morgen. tak:)

Anonym sagde ...

Man kommer igennem det - men jeg vil ikke anbefale at prøve!

Hammerkasteren & jeg forlod hinanden da køkkenet endelig var færdigt. Heldigvis beholdt jeg køkken med nymonteret vask...

;-)