04 juli 2006

hyldeblomstdrik


når man nu ikke er født i forreste kupé, er det hensigtsmæssigt at bo i Harrestrup, hvor alting sker lidt senere end andre steder i landet. takket være vort naboskab til tundraen - og tak til nørrrejydske Ella, som i sin tid erindrede mig om golfstrømme og fastlandsklimas indflydelse på alt.

derfor kunne jeg i morges endnu nå at klippe hyldeblomstklaser til sommerens drink nummer et.

vi har allesammen vores egen måde at gøre tingene på og her er min.

jeg tog en saks og en kurv og gik ud og hentede 40 hyldeblomstklaser. jeg undgik dem med alt for mange afblomstrede i.

så kogte jeg to liter vand og hældte dem op i en stor skål med 1,8 kg økorørsukker (ti kroner posen i ghetto) og 60 g citronsyre (fåes i brevform). andre år har jeg brugt vinsyre, men den var udsolgt.

hyldeblomstklaserne blev efterset for ørentvisteunger og stilkene klippet af. du skal ikke skylle dem, så forsvinder alle de fine æteriske olier og al den lækre pollen.

3 usprøjtede citroner skæres i tynde skiver.

nu dufter der himmelsk i køkkenet.

så tar jeg en stor gryde og lægger skiftevis lag af blomster og citronskiver. nu dufter der ekstatisk himmelsk i hele huset.

sukker-citronvandet røres, til sukkeret er opløst. langsomme, rolige bevægelser. og hældes derefter over blomsterne og citronskiverne.

på med grydelåget og ind i køleren. rør et par gange dagligt, og forvent den er færdig om 5-6 dage.

si og hæld på atamonskyllede flasker. der bliver 3 liter, som fortyndes ca 1:3.
blir man bidt af en gal hyld, kan man jo altid lave meget mere og hælde det på halvliters sodavandsflasker, som ryger i fryseren.

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Nygifte drak "elder cordial" da vi gjorde det for 12 år siden ...

Regitze sagde ...

jamen det er bare så romantisk en drik. og Irenschen og Ireren har kobber til vinter! dato?

Anonym sagde ...

DATO ... Aner det ikke, 12 engang i juli eller agust eller noget. Den slags gåes der ikke op i!

Regitze sagde ...

jamen Irenschen er bare så romantisk en strik. derfor har I kobber til vinter alligevel. side by side i 1/8 århundrede.

Anonym sagde ...

Har aldrig forstået romantikken i tal, heller ikke i sudoku ... Eller bankkontoen!

Anonym sagde ...

Heldigt at hylden ventede på din ferie to do :)

Anonym sagde ...

Mums, hyldeblomstdrik er bare noget af det bedste.

I onsdags var vi hos min svigerinde og hun havde 60 liter hyldeblomstdrik i grukedlen, saa hun tappede lige en kandefuld som vi blandede i champagnen - aah det var godt (ogsaa for jetlagget!)

Jeg tror jeg bliver noedt til at se om jeg ikke kan faa en flaske med hjem.

Regitze sagde ...

60 liter! der sku nok ku blive til en lille lommelærke til dig, så.
- hjertelig velkommen hjem til Danmark, Susan. jeg håber, du får en dejlig lang ferie.