24 maj 2007

midlertidig fanatik


jeg er en midaldrende kvinde med en ganske middelmådig intelligens. da jeg engang deltog i en meget seriøs segmentanalyse lå jeg lige i midten af de for mit køn, min alder, bopæl og indkomsts typiske kasser; sådan lidt lyserød, lyseblå og lysegrøn, så vidt jeg husker. alt i alt lidt plørefarvet.
jeg bliver forpustet når jeg læser i ølentusiasternes og biavlernes medlemsblade. så meget vid om så snævre områder. jeg måtte opgive at gå til whisky, for jeg kunne ikke overskue så meget vid om så snævert et område. jeg har skam mange interesser, som jeg ved en lille smule om. i det hele taget er jeg en formidabel skøjteprinsesse. at vide en lille smule om en hel del, det er lige mig.
det er også mig der kan det meste af en vittighed eller en god historie.
her lige midt i centrum, der har jeg det godt.

til aften kom jeg kørende ned af haveforeningens stamvej, der i parentes bemærket har fået et rigtigt navn. Odins Allé. den er smuk, med høje birketræer på hver side af et par brede græsrabatter. i vinter var nogle fjollehoveder letsindige nok til at parkere i de våde rabatter og fik pløjet det meste op. så nu har vi fået (endnu) et velkomstskilt op ved indkørslen foruden 'hunde i snor', 'parkeringsforbud for biler over 3 tons' og 'max 20 km i timen'. på det nye skilt står der 'parkering forbudt i rabatten'.

en bil kører foran mig tyve meter oppe ad stamvejen. øh Odins Allé. pludseligt svinger bilisten ind i den venstre rabat og stiger ud. da jeg med mine 19,9 km i timen kommer op på siden af ham, stopper jeg, ruller vinduet ned og fortæller ham venligt og bestemt, at parkering er forbudt i rabatten.
den ældre mand ser på mig som om jeg er en hundelort, som han lige netop ikke har trådt på, og siger, at det skal jeg ikke bestemme. jeg insisterer venligt og overskudsagtigt på, at vi har en foreningsbestemmelse, fordi vi, der bor her, er glade for vores vej og ikke vil have den ødelagt. og i den dur. manden ligner mere og mere en dreng på 12 år og jøsses hvor han hader den dumme kælling.
lige i går aftes talte Claus og jeg om transaktionsanalyse, og jeg er nu helt høj og skæv af at være ren- og retfærdighedens supercarla, godt camoufleret af min voksen - voksen-approach.
han kan ikke vinde på ord og han indser det. på vej hen til sin bil skal han nu lige have det sidste ord, som hvæses ud med overtænderne godt forankret i underlæben inden tungen stikkes mellem tænderne og hvæset afsluttes med blottede for- og sammebidte kindtænder. jeg kunne ikke høre, hvad han sagde, så jeg stopper igen og siger: undskyld?
FANATIKER!!! udspyr han, så birketræerne rasler.

da jeg er kommet 15 meter væk og kigger i bakspejlet, er han igang med at pløje rabatten op i en trepunktsvending i 2. gear for derefter at gøre holdt inde midt på græsset, springe ud af sin bil og med venstre hånd placeret i siden give mig fuckfingeren med hele sin højre arm. ud og op. tre gange. som om han er ved at at hjælpe en ko med forstoppelse.

hvem vandt.

18 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ingen.

Men der var een der tabte, og en anden der tabte noget.

Regitze sagde ...

det er nemlig det. og jeg skulle ikke have grinet så højt, inden jeg kørte.

Sifka sagde ...

STOR vrede, gør lille mand - vorherrebevars!

Anonym sagde ...

Det gjorde du da. Det ved alle der har prøvet at stå der med fuck-fingeren,- det varmer lige i sekundet, bagefter skal man leve med at man har pisset sit eget selvværd til.....Men hvor var det så lige at Ølentusiasterne kom ind?

Regitze sagde ...

ølentusiasterne! det er en fantastisk forening med et fantastisk medlemsblad. jeg er totalopslugt i alle de mikrodrømme, der udleves i alt fra nedlagte, smukke postindustrielle arkitekturperler til kaffemaskiner på køkkenbordene rundt om de små hjem. det er så entusiastisk og så smittende, at jeg bliver helt rundtosset.
hvor skulle man starte?
godt jeg kender nogle, der har evnen til at dele alt op i små portioner og starte det rigtige sted uden at gå kold og skøjte videre!
men jeg vil altså gerne med ud og høste humlekopper til august. og jeg kan også finde ud af at strukturere flaskevask.
og ja. jeg tror du trådte sømmet på hovedet, brorsan. jeg har næsten lidt ondt af den gamle fyr. nu.

Anonym sagde ...

Jeg er også sådan en slags generalist og er ligesom du, dybt fascineret af de, som ved så utroligt meget om et snævert emneområde. Det bliver bare aldrig mig, som gør det :-)

Jeg tror , manden du mødte på Odins Alle tilhører den hastigt voksende gruppe af danskere, som reagerer med aggression, hvis de konfronteres med, at de er på gale afveje.

Jeg møder en del af dem i toget og nogle af dem har endda været så venlige, at love mig et par på skrinet, hvis jeg venligt har gjort dem opmærksomme på, at det ikke er tilladt, at tale i mobiltelefon i DSB's hvilekupeer.

Næste gang vil jeg gøre som min venindes chef. Han nikker indforstået til mobilsynderen og sigeren medsammensvorent til vedkommende: Du må have et meget vigtigt arbejde, siden du er nødt til at tale med din overordnede lige nu!

:-)

Anonym sagde ...

Hvad var det så for to eksotiske øller, du delte med Claus, da du nåede hjem?

Regitze sagde ...

Uffe.. Claus er ude at blive heglet igennem af frustrerede togpassagerer, der ikke når frem til Århus til tiden i aften, så eksotisk øl har jeg til gode.
men, jeg har lige været ude at checke depotet, og der er stadigvæk to Willemoëspåskebryg tilbage, der råber på at blive afproppet på søndag.
med forlov.

Anonym sagde ...

"The Paaskebryg to end all Paaskebryg..."

Anonym sagde ...

Det er en aftale, Regitze, og så synger vi denne her: Til påske, når skoven bli'r rigtig grøn ... trala-la, la-la, la-la, la-la,
trala-la-la, la-la-la, la-la-la,
trala-la, la-la, la-la, la-la,
trala-la-la, la-la-la, la-la-la!


ing?

Regitze sagde ...

Henriette, aggression har jo altid været et naturligt forsvar, når rovdyr føler sig truet. men du har nok ret i, at aggressionerne har fået friere tøjler - især når det har noget med trafiksfrihed at gøre; biler, toge, indkøbsvogne.
nøh, du. når JEG bliver gammel...

Regitze sagde ...

det er det nemlig, Brorsan. det var en flot bryggerdebut, du!

og den kender jeg jo ikke, Uffe. men du kan vel lære fra dig:)

måske sku vi opdatere den med

I pinsen, nu skoven er bløwn rigtig skøn ...
trala-la, la-la, la-la, la-la,
trala-la-la, la-la-la, la-la-la,
trala-la, la-la, la-la, la-la,
trala-la-la, la-la-la, la-la-la!

jeg tar alten og vi kender mindst en, der kan udtale bløwn korrekt.
vi tæller dagene!

Anonym sagde ...

Hmmm...
Jeg kommer til at tænke på noget så klamt så ...Jackass 2 - the movie så igår ved den ene halvdel af din historie en forvokset drengerøv der i den grad har et moderkompleks som ikke har fundet sin rette størrelse livet igennem og hvor indehaveren af dette kompleks absolut ingen respekt har for quindekønnet eller atoriteter !!!!!!!!!!!!
Jeg får lyst til at slå ...moone det kribler ihvertfald i mine fingre når jeg læser din historie men du kære du klarede den med bravour og stil som en rigtig QUinde
Den anden halvdel med det plumrede altid svævende over midten personlighedstype ..en vidende lidt om alt & intet ja det kender jeg til benet ...Hver gang jeg har taget slige bliver jeg altid valgt til at arbejde med mennesker og er empatisk og intuitiv og sådan lidt moderkærlig altfavende men dog med en enorm sarkasme og humor
nåh men Jeg har en rå side der kom frem da jeg læste om din tur ned ad ODINSVEJ GO for it girl jeg ville evt ha moonet ham helt ad pommerne til
may the force be with u
Bolette

Anonym sagde ...

AL MAGT til kolonihavefolket......
HVOR LATTERLIGT :-(
Husk at få klippet hækken snorlige på de af kommunen udlagte områder til "fattigfolket"

Tina - omme i London sagde ...

LOL - boern kommer i mange stoerrelser og aldre!

capac sagde ...

Han mangler lidt overskud, ham den halvgamle bilist, ikke?! ;-)

Regitze sagde ...

Bolette, jeg lover dig, jeg også kan blive fyret af, men det kræver, at jeg bliver mødt med et vist minimum af begavet modstand.
det er ligesom med majbrit aka 526, der står der ensom og udenfor og banker på.
vi lader dens kommentar stå et øjeblik i fællesskabets ånd. I andre skal også have noget at grine af.

Anonym sagde ...

Egoistignoranternes tid er desværre ikke end forbi!