22 maj 2007

det var lige godt laspeyresia saltitans!


jeg har endeligt fået lattertårerne tørret af efter Brorsans, Albertes og Jonas' spontanfyraftensvisit. hvor kan tirsdage pludseligt blive gyldne.

nu brøler nattergalen derude.
springbønnerne er netop gået til ro i deres glasbur ved min side efter at have pirouetteret det meste af aftenen.
kattene er lige kommet ind og Claus er ude på de lange skinner.

i min hunger efter springbønneerkendelser fandt jeg en spændende hjemmeside hvorfra jeg citerer med udførlig kildeangivelse:

"Mexicanske springbønner er ikke egentlig bønner, de er frøene/nødderne fra Sebastiana pavoniana, som er et medlem af Euphorbiaceae-familien (på dansk: Vortemælk-familien), som et møl (Laspeyresia saltitans) har lagt et æg i blomsten af. Når frøene er modne smider planten dem. Hvis de får det for varmt, "klikker" larven inde i frøet for at få det hoppet ind i skyggen. Frøene kan ikke spire, de er helt hule. Efter en måneds hopperi gnaver laven et område af frøet helt tyndt, og forpupper sig her. Næste sommer, lige før Sebastiana pavoniana blomster, kommer de ud af puppen, finder en partner, og ringen er sluttet".

jeg tog dem ikke med hjem. de tog med mig.

jeg troede, jeg kun tog disse her junglekastanier med hjem.

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det synes jeg var en uhyggelig godnathistorie.

Jeg bryder mig ikke om jungle. Der er kryb.

Jeg er ikke tryg ved, at du har det der glas for tæt ved sengen, regitze!

Regitze sagde ...

jeg lægger låg på, Henriette. og det er jo kun tre små bitte moderløse unger.
- nu hopper de igen, de sataner. kan vi så få ro!

Anonym sagde ...

Jeg synes stadig, det lyder foruroligende!

Jeg har nok set for mange Alien-films...

:-)

Regitze sagde ...

me Ripley you Jane:)

Sifka sagde ...

Jeg købte engang sådan nogen frø inde i en eller anden biks, har glemt hvilken, men det blev altså for spooky i længden, så de måtte flytte igen. Good night, på Alfred Hitchcock måden.

Dana Watsham sagde ...

Hvad siger kattene til springbønnerne?
Jeg fik noggle som gave engang - og min daværende siameserkat var overbevist om, at de udelukkende var tænkt som legetøj til ham - han kunne sidde og stirre på glasset i timevis!

Anonym sagde ...

måske plat men kan ik lade være med et lilel hyp ..hyp ...hop hop hop ...hm min misser ville også stirrer fascineret i timevis ..EN dag for en lille stk tid siden sad misser i 3 stive timer og stirrede fascineret på vores tagrend og jeg tænkte nu rabler det for den lille ..indtil jeg senere opdagede fuglerede...
Jeg ville heller ik ha de hoppende små så nær hovedgærdet ..
Men pyt jeg er også lidr småparanoid
lette sommer hilsner
Bolette & misser
på mandag kommer der en mis til hun hedder xena

Regitze sagde ...

ja, Sifka, jeg kan godt huske, at man kunne købe noget springbønne noget engang. sjovt. forestil dig eksportlageret.
Dana - kattene har slet ikke opdaget dem. endnu. her er så meget større, der springer. jeg tror fx at dammens sidste frø er udåndet..
åh ja, Bolette. vi glæder os til at høre om Xena!