09 november 2008

stille, hjerte. sol går ned.

ryggen knager om kap med brændeovnen.
hovedet knager om kap med ryggen.

syncroniciteten har storslåede dage.
jeg tænker 'respekt' og de siger 'respekt' i radioen.
hele tiden.

det smarte ved at tænke er, at man kan lave andre ting imens. så her funkler af politisk korrekte pudsemidler og stråler af knofedt og komfort.
der er ryddet op og ryddet ud og klippet og nippet. duppet og dippet.
og båret skrukhøne ud.

om det så er den skide julepynt, ved jeg nu, hvor den er.
og jeg indrømmer aldrig. aldrig. at der er endnu en kasse julehejs på vej fra Hesede Hovedgård.
jeg fingershoppede efter en römertopf og kom hjem med et rensdyr.

der skal nemlig ikke ske så meget udadtil i vores novemberliv.
tak.
men der er dog højpunkter.


og jeg mærker ned.
og tæller efter.

og ét er blevet sikkert. jeg går ikke gennem resten af livet uden en römertopf.
ikke med alle de pragtfulde fasaner i fryseren og muskuløse småhøns i haven.
kattene ånder lettet op.

livet er sq i orden. jeg sidder og knager.
og imens bliver vi ældre.
og så er vi væk igen.

11 kommentarer:

Anonym sagde ...

Man kan dårligt leve uden en Römertopf, som iøvrigt også er superfin til bagning, når den ikke indeholder fasaner, høns&hans, bov o.s.v.

Jeg kommer til at betale en bondegård for en brændeovn, fordi jeg VIL have en med sådan en ovn i som kan rumme en Römertopf.

Jeg tør dårligt sige højt, at jeg altså indimellem nærmest kan betegnes som afhængig af Hesede Hovedgård - du ved, når man hele tiden kører frem og tilbage på motorvejen mellem CPH og Lolland, hvor der ikke er mange adspredelser, så er det jo bare lige at dreje af ved afkørsel 37 mod Rønnede og følge skiltene til Gisselfeldt og Villa Galina :-)

Og desværre kan Stefan godt lide kaffen & småkagerne, så han siger ikke nej. Særlig tit, ihvertfald.

God Søndag til det stille hjerte i solnedgangen!

Anonym sagde ...

- Og tillykke med fødseldagen om lidt!

Hip, Hip, Hurra!

:-)

Regitze sagde ...

en dag skal vi mødes der, Henriette. det var sqda oplagt. jeg kan lokke C med, hvis Stefan lover, at han kan klemme en småkage ned.
og tak du. jeg tygger stadigvæk på dagen:)

Anonym sagde ...

Av, jeg er gået gennem livet uden at ane, hvad en Römertopf og Hesede er. Jeg kunne finde på at ringe og spørge. Eller Google.

Men Regitze, jeg tror du har det godt og det er det vigtigste!

Jeg har også undret mig over det der med at man sidder og slapper af, og så bliver man alligevel ældre. Er der ikke en coaching kur mod det?

Anonym sagde ...

Du er ikke alene, Donald. Jeg ved også først nu, at Hesede Hovedgård er en eufemisme for Isabella Smith!

Regitze sagde ...

ja. google svarer døgnet igennem, Donald:)

og ja, tak. jeg har det godt.
min ven.

måske er det dét, der er det dejlige. at man kan sidde og sidde. og så sker det alligevel. jeg har lige lavet 'fingeren-i-halsen' over P1's ihærdige Sofia Manning coachingprogram.
vi klarer os uden, du og jeg. og C.

Regitze sagde ...

man behøver jo ikke ligefrem at skratprale med at man er en mainstream kone, Uffe..

derudover er det et dejligt navn. Hesede.
jeg ved ikke, hvorfor jeg altid kommer til at tænke på Marie Grubbe på Tjele. det må være alle de e'er. skal vi snart ha noget I.P. Jacobsen?

Dana Watsham sagde ...

Alser, en Römertopf ... hvis man kan basistysk ved man godt hvoffer den hedder sådan ... man har arkæologiske levn af præcis sådanne gryder/bageforme som er små 3500 år gamle. Noget som er godt er osse langtidsholdbart, ved I nok - uden at det bliver mainstream af den grund.

Min er købt i min lokale genbruger for snart 30 år siden og er i brug hver eneste uge. Hesede Hovedgård giver mig mental diabetes - jeg blev kørt dertil af en veninde og måtte ud på en bænk udendørs med et solidt anfald af "the vapours".

Anonym sagde ...

Dana, jeg ser dig for mig med mental diabetes på Hesede ;-)

Regitze, jeg er overbevist om, at C's deltagelse på en sådan udflugt vil optimere oplevelsen for Stefan med noget der ligner en millionmilliard procent. Han glemmer ikke at minde mig om, at det er et udtryk for hans meget, meget store kærlighed til mig, at han kører mig derhen...

:-)

GoodKnight sagde ...

Tænk - jeg troede slet ikke at mainstream var langtidtsholdbart

Regitze sagde ...

haha Dana:)

og jep, Henriette. C har allerede meddelt, at han og Stefan angiveligt deler interesser og mangel på samme. vi er nogle priviligerede damer.