19 november 2008

om naturen vil


nåmen Kaj og jeg kom til at tænke på, hvor tit du egentligt lagde vejen om forbi et hønsehus ved 18tiden om aftenen mens lyset stadigvæk er tændt og før hele familien er gået på hjalet?

Betteskrukken ligger i trance på tredie uge og vandt endeligt kampen over menneskeheden i mandags. så nu får hun lov at blive liggende i den ene redekasse og har efterhånden fået fedtet sig til seks æg.
er der andet end varm luft i de æg,(Rasmus!), er der julekylling(er) omkring den 8. december.
vi ser på det.
jeg føler mig lige så large som Sarah Palin.

i midten af maleriet står Ferdinand. vores sekundære hane, som egentligt skulle have været i gryden for måneder siden.
men det kom han ikke. og han har ikke brokket sig endnu.
Rasmus og Ferdinand fordeler opgaverne imellem sig på interessanteste vis.

p.s.
og de der kridtstreger er altså ikke de indsattes tællen dage.
jeg er på vej med et stykke toiletpapir.

9 kommentarer:

Sifka sagde ...

Du har det skønneste hønsehold nogensinde. Jeg er vild med dem:)

Regitze sagde ...

ja, Sifka. de er sq i orden.
hvis ikke det lød så klamt, ville jeg sige, at de har beriget vores liv.
forstil dig for eksempel et rundtenom med kippers og to dværghønseæggeblommer.
det ser simpelthen så nuttet ud.

Regitze sagde ...

eller hedder det _en_ rundtenom.
jeg plejer bare at sige
ængt rundtnårm.

Anonym sagde ...

Ikke for at ville lære en gammel høne at lægge æg; endsige lære den at ruge på dem, men:

Det er altså bedst, hvis rugehønen får æggene på een gang. Ellers kommer kyllingerne ud af æggene med samme tidsinterval som begyndelsesdatoen.

Det giver enten meget sultne førstefødte eller forladte, næsten udklækkede, kyllinger.

Men lækkert med julekyllinger. De kan være "klar" til påske.

Regitze sagde ...

ja, Farmer.. først lå hun på to. men jeg syntes oddsene var så små, at hun har fået de fire øvrige æg lagt til over de næste to dage.
vi får 2-3 æg dagligt pt.
vi lyser dem i næste uge og håber så på, at der er 'et par' med gevinster i.
sikkert en gevaldig begynderkikser at tro, at naturen er så firkantet samarbejdsvillig.

Anonym sagde ...

Ingen kikser forude!
Naturen er særdeles samarbejdsvillig, og jeg spår jer et stort hønsehold.

Så længe det er inden for et par døgn, at æggene er lagt under, skal det nok gå.

Anonym sagde ...

Så mangler vi bare at I får gang i noget med nogen julefår....

Lene sagde ...

jeg kan godt se, at der er til flere timers underholdning i sådan et hønsehold ;-)

Regitze sagde ...

ha Brorsan:)
næste år skal vi ha krybbespil!

ja, Lene. de sætter sig på hjernen.