11 september 2006

blå måne


aftener er dejlige.
og i aften under den stuvede spidskål, aspargeskartoflerne og slagterens medister var vi i tredsernes Haarby.
Claus fortæller og jeg spinder som blommen i et æg.
skrøner. anekdoter og især. erindringer fra en tid, der svandt.
Haarby var langt, langt ude på landet.
der var Brugsen, som var en købmandshandel. med kudsken, der bragte varer. og Brugsen blev til et supermarked i 65. og ekspanderede sig henad Algade, hvorad roetoget kørte parallelt.
tornen i fremskridtets øje var skomagerens enke, der ikke ville sælge sit hus midt i gaden.
det var hende, der blev uddødelig gjort med følgende ordskifte med en af sine små, da han sad på aftenpotten ude i haven:

'se måni, mor!'
'ja ja. skii nå', dræ'g'.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Nå, der har nok været møde i den lokale afdeling af Anakronistisk Folkeparti, hva'? Men tak for et fyldigt og malende referat.

Klaus sagde ...

roy rogers i hårby..! og så med diskret overbid... det var tider dengang, først på aftenen...

Regitze sagde ...

uffe.. du må ikke få mig til at le - min hals bløder! for hele hævled, jeg ved ikke helt hvad verden var uden din spids.

Klaus og Claus i Haarby. med hver sit diskrete overbid.
fortæl mer!

Klaus sagde ...

det var nu nok ikke i haarby, men rock nalle var en af de første stjerner, jeg oplevede live...

Regitze sagde ...

rock nalle. det minder mig om lakrids. men det er nok blue jeans jeg tænker på?

jeg måtte nøjes med joe cocker i polytten.