03 marts 2006

når de andre må snakke om forår, må jeg også

© Anette Linnea Rasmussen, Fynske foto

da Søn var <200 cm samlede han på Magic Cards. han brugte timer på at sidde og kigge på dem, drømme til dem, kategorisere dem og hvad man ellers gør med sin samling.

nu er det mig der har 24 magiske firkanter spredt ud på bordet. de er ind-til-benet saglige med dansk-latinske benævnelser, et par ikoner og ønsker for fremtiden printet på forsiden.
frøposer til især urtegården.
denne urtegård består af kvadratiske fliser lagt ud så hver urt har sit eget [kvadratiske] stykke jord, der er blandet efter pågældende urts behag. i midten af det hele knejser en stor smuk krukke. når det hele er i frodigt gang derude er det et lille italiensk paradis, der kysser øjne, næse og sind. meget medrivende og meget livsforlængende.

jeg har været fascineret af urter siden jeg var bette. min far, der var biolog, opdrog mig i Lyngby Åmose. det første ord var skivekamille.
i mange år havde j en omfattende nice to know urteviden uden at ha en pind at ha det i. haven i Harrestrup kom ind i mit liv for tre somre siden. den første og den sidste have.

poserne bliver kørt rundt på bordet. der bliver drømt placering i urtegården. forspiring. tidspunkt for såning og udplantning. og alt det. af nye urter i år er der bibernelle, lægekokleare, vild cikorie, kinesisk purløg og kvan. kvanen har jeg glædet mig meget til. meget.
den er vores ældste dyrkede urt i norden. den kan alt. den kan bruges til alt. den kan vokse overalt. og den er ovenud majestætisk. hvis du vil vide mere, kan jeg anbefale dig at læse her. jeg vil gerne sende dig en lille dusk, hvis den blir til noget.

Magic Cardsene indeholder også grøntsagsfrø, bl.a. artiskokker. auberginer. og blå ærter. foruden alle rødderne. allesammen er fra urtegartneriet, hvor vi vel skal på besøg til sommer.
og allesammen er økologiske og en del også biodynamiske.
måske lidt tovligt, fordi vi selv ikke lever op til gartneriets strenge discipliner. men det er gode frø. det har hver gang været min egen skyld hvis de skuffede.

forresten.
jeg leder stadigvæk efter etageløg.
har du nogen, du vil bytte for lidt løvstikke? hehe. eller honning?

(denne her post er lidt snyd. for jeg skrev den i går, torsdag. men der skete en magisk ulykke, så jeg lige måtte reproducere 2/3).

Ingen kommentarer: