20 december 2007

er der en læge til ste'e?

mandag kiggede jeg ud ad vinduet, når jeg ikke pudsede næse.
tirsdag kiggede jeg ind ad navlen, når jeg ikke pudsede næse.
onsdag vaklede jeg på slatne ben ud i verden for at møde hos lægen kl 16 og sludre blodtryk og jeg var færdig med at pudse næse.

kl 15.50 ringede mobilen på runddelen og det var fra vores mors plejehjem. Birgit var faldet og havde slået hovedet gevaldigt. en veninde, der var på besøg, da det skete, var hos hende på skadestuen og sådan.
lægens venteværelse fór sammen i panik da jeg bragede døren ind og løb ind i hendes konsultation og forklarede, at jeg ikke havde tid til at vente.
hun tog blodtrykket i en fart og var ved at få viseren i øjet da apparatet eksploderede. og så blev vi enige om at ses igen en anden dag.

nede på runddelen konstaterede jeg, at jeg aldrig ville fange en hyregryde i farten og at mobilen havde to dråber batteri tilbage. ringede til stakkels Claus og bjæffede, at han skulle skaffe mig en taxi. NU.
efter en rum tid ringede han tilbage og måtte melde at ingen taxicentraler modtog flere bestillinger.
ind i en bus 18 for bare at gøre noget. og opdagede, at Vibenhus ikke er det dummeste sted at stå af, når man vil til Gentofte.
ved den gamle chokoladefrøs skorsten fandt jeg et busstoppested og en bus der gik i rigtig retning hver tyvende. jeg kan ikke læse font 4 i mørke, Movia.
så jeg stillede mig ud ved kantstenen og tog en lille sludder med forsynet.
to minutter efter ankom en taxi ved min kantsten for at sætte en herre af.

jeg var på skadestuen 25 minutter efter opkaldet og havde ikke åndsnærværelse nok til at tage et billede af flængen over øjenbrynet, så den må du tænke dig til. fem sting og et orn'ligt sygt blåt øje.
og for satan, det var smertefuldt at blive syet. min mors veninde og jeg holdt hånd og trøstede og roste og græd med indeni.

i dag var jeg så parat til at tage på arbejde.
så jeg var ovre og pylre om hønsene noget tidligere end de seneste dage. sådan kl 8.30. og ved du hvad? jeg måtte koste den ene ud af sengen. har man nogensinde hørt om en høne, der ikke gad stå op.
og ved du hvad der så skete? ti minutter efter at jeg kom ind ad døren i storrumskontoret, blev jeg lige så skidesyg igen, som jeg lige har været. så jeg havde været meget fortørnet, hvis jeg havde været de af mine kolleger, som jeg måtte stikke hovedet sammen med i dag. at stikke hoveder sammen med tre meters afstand er en øvelse.
og efter at have pudset næse i engangshåndklæder hele dagen, sidder jeg nu med blinkende lygter og ønsker mig en sølvnæse i julegave.

men jeg fik en fabelagtig julegave forærende i dag.
så det var alligevel værd at stå op.


tak for transistor, boss.

og så er det i dag tre år siden at vores far døde.
vi savner ham. men han sidder deroppe og følger med. og hvergang livet viser sig fra sin humoristiske side, kan vi høre hans latter. den smitter.
og han støber kugler, hvor han kan.


tak for taxi, big daddy.

13 kommentarer:

Sifka sagde ...

Men dog, men dog, vær rar at passe på dig, på trods. Det er godt at du har en deroppe og en hernede.

Andrea sagde ...

Damn jeg kan godt forstå blodtryksapparatet eksploderede. Sikke dog en hæsblæsende begivenhedsrække.

Din fars sølvkugler er smukke, jagede han mange vampyrer?

Regitze sagde ...

det er nemlig godt, Sifka.
og godt at følge efter dig og ha ferie snart.

damn ja, Husejer.
kuglerne er faktisk af stål. bombardiers. sådan nogle petanquebomber uden riller eller mønstre. at håndtere dem korrekt er en kunst på linie med vampyrjagt.

Anonym sagde ...

Hej Regitze.

Jeg har prøvet at skrive til dig på din email, men jeg er i tvivl om du stadig har den mailkonto. Vil du ikke godt skrive tilbage til mig om du har fået mailen, for jeg har jo noget til dig ;o)

Mange hilsener
Tina
www.mrsskipper.dk

Suzy Q sagde ...

Høns der ikke gider at stå op.. folk der går og falder.. snuder der render i tide og utide.
Nu er det vist rigeligt - giv lige vampyrpingvinen en ordenligt glas glögg at sutte på :o)
Og SÅ blev det jul.

Anonym sagde ...

Ikke for noget, men jeg forstår godt, at det må være svært at komme ud af fjerene, når man er en høne ...

God jul + bedring - sæt dig så ned og klap en kat!

Suzy Q sagde ...

Nå, så sagde jeg til min mand: "Reitze har en høne som ikke gider at stå op", for det havde jeg grinet meget af. Efter en tænkepause spurgte han oprigtigt: "Men hvorfor kunne den egentlig ikke også bare blive liggende?" Så grinede jeg endnu mere.

Madame sagde ...

Sikke en dag, det er da bare for meget. Må jeg foreslå at klappe en høne, tale med en kat og drikke en ordentlig romtoddy. Rigtig god bedring med både forkølelse, blodtryksaparat og din mors flænge.

capac sagde ...

Anskaf dig en hane, som kan få de dumme høns ud af fjerene! :-)

Dana Watsham sagde ...

Tilslutter mig koret:

1) Bæl en romtoddy (gerne i hængekøjen)

2) Nus en kat til den sover (hvis ikke du sover først)

3) Bliv liggende til katten vågner.

For døvlen, bette frue - vi sku' jo gerne ha' De holder en del år endnu oder was?

Go bedring med mor og ho'de. Eksploderede trykmålere ka vi ik bruge til andet en skrot.

Anonym sagde ...

Jeg siger SLUT NU! Ikke mere! Nå! Nej! Ja! Så! Knus! NÅ!

Lene sagde ...

kære regitze, du har nogle dejlige kommentatorer her, det har jeg vist sagt før ;-) lyt til dem, lad hønen sove, og nyd en juleøl og giv din mor et kys på flængen. Nu skal julefreden indfinde hos dig og dine :-)

Regitze sagde ...

kære Lene. ja, det er den vidunderligste hule at komme ind i her og være mig :)
jeg lover amarhalshug at sidde og klappe og nyde. tak allesammen - og i lige måde.

aaarh, Suzy Q. jeg skulle jo gøre rent og samle æg og dimse og lufte ud og stuff. (hvorfor bliver man vækket kl 6 om morgenen, når man er på hospi). og sikre mig at den ikke var døende, lige som den, der døde. det var nok mest det sidste.
og så er de selv ude om det, når de insisterer på at sove sammenputtet i redekassen i stedet for på hjalet. hæhæ. men jeg kan egentligt godt forstå manden.