27 juli 2011

have you ever seen my have

dengang jeg boede på Bryggen med udsigt til en Gunløgsgadealtan, opfandt jeg en regel om, at man skulle skrive under på at man ville bruge sådan en til noget, hvis man var så heldig at leje en lejlighed med.
opmagasinering af storskammel, cykler, petroleumsdunke og ølkasser talte ikke.

en altan forpligter.
det gør en have også.

i vores have har vi rum.
i et af rummene har vi køkkenhaven.

den er indhegnet af et levende pilehegn i belgisk flet for at holde havesilkehønsene ude. foran hegnet vokser grøn mynte til mojitoserner.


det tog mig år at fremelske den køkkenhave. og i år ser det ud som om det hele er faldet på plads.


aldrig har den været frodigere.


jeg nævner i flæng:
asters, brandbæger, dueurt, frøstjerne, forglemmigej, fuglegræs, gråbynke, gyldenlak,gyldenris, hjulkrone, høgeurt, katost, kongelys, kvan, mælkebøtte, raps, rejnfan, storkenæb, tidsel, valmue. og græs. og porrer i blomst.

bistaderne er heldigvis tomme i år. så er der ikke al den bøvl med dem.


vi har også et staudebed. specielt er skvalderkålens frøstande yndige mod det grønne i år.
det er et fremragende skvalderkålår.


der er også en georgine. jeg ved ikke lige hvordan den kom ind i billedet.

i urtegården er det specielt mig, der har magten. her dyrker jeg urter til olieudtrækkene og tinkturerne, der indgår i alle hudplejeprodukterne.
og til urtesnapsene. hjertestyrkerne. livsforlængerne.


perikonen står pænt i år og varsler om kommende udeblevne nedtryktheder.

men når aftenen falder på.


og mosekonen brygger.

efter at solen har kigget skævt til os.


så stiller jeg træskoene på bordet.


og så er jeg lykkeligst.

7 kommentarer:

Rikke (et år i sandaler) sagde ...

Ser ud til at være opskriften på et ret godt liv ....

Glæder mig til at den danske sommer skal være en del af _mit_ igen til næste år.

Gowings sagde ...

Og alt det har du fremelsket af den bare jord!

Madame sagde ...

Åh, som du tryller med blomster og ord - hjertestyrkende, livsforlængende og dejligt!

Regitze sagde ...

Rikke - jeg ved ikke om det er opskriften.. men det er overlevelsen på et ret godt liv.

måske ses vi til næste år:)

ja, Gowings. som præsidenten for naturfredningsforeningen sagde på p1 i dag. natur er noget, der bare kommer. det kan ikke købes i den lokale Silvan (nej, det sagde hun ikke. men noget lignende). så ja. det er fremelsket af den bare jord. og vi har fandme også ABEBLOMSTER (googl dem)! helt gratis.

nemlig, Madame. og tak for blomsten:)

Dana Watsham sagde ...

Alser - det er jo den rene lægegård, den køkkenhave! Fuglegræs er eminent til at behandle eksem og skrubsår - bare en tur i blenderen og så smøre den grønne grød på.

Regitze sagde ...

ja, det kan jeg godt huske du fortalte, Dana. genialt.
fuglegræs strutter af c-vitaminer og jeg giver den til hønsene. de amokker af begejstring.

Rikke (et år i sandaler) sagde ...

ses så gerne ... og trænger endnu mere til slankeøl nu end sidst ;-)

(og undskyld at den er så intern)