10 april 2009

at drømme en have


natur er noed mærkeligt noed.
i efteråret købte jeg i hundredevis af løg med fantastiske navne, som jeg lagde efter en nøje farve-, facon- og tidsplan.
saxatilis, burgundy lace, peach blossom, alium unifolium, kaufmania, negrita... og så naturligvis dorthealiljer, perlehyacinter og interessante himmelblå krokus.
jeg har stirret henført på det kulørte excelkort hele vinteren.

op kommer påskeliljer, påskeliljer, påskeliljer, påskeliljer. og nogle skrigeballoner af nogle gule og lilla krokusser. og skvalderkål.
det er så tydeligt, at jeg ikke har gået i planteskole særligt længe.

men en hønsesti med lavendelgardister kan man altid lave.


så det gjorde C.


og i går rodede hønsene og jeg med stiklinger af pelargonier, geranier, figen og kamelia. og satte interessante frø til forspiring i paradehuset.
de bliver nok heller ikke til noget.


men. man skal ikke tage livsdrømmen fra et gennemsnitsmenneske, så nu vil jeg gå ud og ondulere køkkenhaven.

4 kommentarer:

Sifka sagde ...

Du er da forbandet heldig med de høns. Sikken en voldsom interesse de udviser for havearbejdet. Du skal da bare klø på, og pludselig kommer din indre Søren Ryge frem i lyset, og så skal vi nok se have, skal vi.

Igen i år er du i tankerne, når jeg kører langs 'dine kirsebærtræer'. Der er ikke længere så længe til, at de blomstrer:)

Og rigtig god påskefri!

Donald sagde ...

Stiklinger er ellers nemme nok hvis man har tålmodighed til at lade dem udvikle rødder i en vase eller et glas med vand.

Jeg har også haft held med Philodendron stiklinger direkte i tørvejord af den bedste, tørreste slags, som ikke må være sur. Der kan plantestængelen være i passende fugt uden at rådne; men det er nemmere i vand.

Dana Watsham sagde ...

Lyder bekendt. Jeg planter fritillaria-løg hvert eneste efterår, og hvad kommer ALDRIG op? Mine hedt ønskede vibeæg.

Regitze sagde ...

ja, Sifka. de kirsebærtræer. de er vores:)

tak, Donald - jeg skulle ha ringet til dig. nu står de i bred planteskolejord og brænder af.nå, men det er eksperiment. det hele er ét stort eksperiment.

du er lige min type, Dana :D